IBRA Media, en missionsorganisation i svenska pingströrelsen, har en lång och brokig historia bakom sig. Startad av svenska pingströrelsen med Levi Petrus i spetsen 1955, för att ersätta sändningarna i Sveriges radio då pingstvännerna vägrades sändningstid för sina gudstjänster, har IBRA brett sig utöver jorden för att sprida evangeliet. IBRA Svenskfinland har länge varit med i IBRA:s internationella arbete, redan på 70-talet var vi engagerade via Fred och Gunnel Nyman i Tanzania.
IBRA (International Broadcasting Association) sänder idag på omkring 100 olika språk, i omkring 57 länder och 7 geografiska regioner. Regionerna, och länderna de representerar, är sinsemellan väldigt olika, vilket förstås speglar sig i olika fokus och arbetsmetoder. IBRA arbetar både i områden där den lokala kyrkan är stark och kan arbeta öppet, och på platser där de troende är få och förföljda, och arbetet sker i hemlighet.
IBRA har sett att media kan vara en fantastiskt sätt att nå nya människor. Det finns konkreta exempel på personer som bestämt sig för att följa Jesus, under tiden de lyssnar eller ser på ett program.
I ett land där det inte finns en officiell kyrka eller kanske inte ens hittar en enda troende, kan en person hitta en websida, ett tv-program eller lyssna till ett radioprogram som handlar om tro. Programmen kan nå personer i ett ett land där det redan finns troende, men de är så få att chansen att de skulle träffas är minimal. På vissa ställen är det förbjudet att vara kristen och på grund av förföljelserna måste man vara troende i hemlighet, då är media den enda möjligheten för dem att få undersvisning samt bli uppmuntrade. IBRA känner till grupper av troende som samlas regelbundet och ser programmen tillsammans, i hemlighet, av rädsla för myndigheter, släktingar eller grannar.
IBRA Media har identifierat fyra områden som de lägger fokus på; onådda folk, församlingsplantering, ungdomar och samhällsutveckling.
Onådda folk. I praktiken innebär IBRAs fokus på onådda folk att de arbetar i områden där inga, eller få församlingar finns. Det de betecknar som onådda grupper kan vara små folkgrupper eller stora befolkningsmassor. De har fått se individer ta steget att följa Jesus, bli döpta och bilda husförsamlingar. Församlingsplantering. IBRA har under många år varit pionjär på att plantera församlingar med hjälp av media. Deras största utmaning idag är att forma sanna Jesu efterföljare, som arbetar för att sprida Gudsriket vidare. Här ser de media som ett kraftfullt verktyg för att plantera självständiga och växande församlingsrörelser bland de onådda i världen. De samarbetar med lokala team och andra internationella organisationer som delar deras vision. Ungdomar. I vissa länder består över hälften av befolkningen av barn under 15 år. Därför lägger IBRA Media ett starkt fokus på ungdomar. Visionen är att se unga människor runt om i världen komma till tro på Jesus, bli lärjungar och utbreda Guds rike. I deras arbete uppmuntrar de ungdomsgrupper att engagera sig i evangelisation genom att använda exempelvis chatrum, webb-radio, tv och pod-sändningar. Media och samhällsutveckling. När en människa möter Gud, när en församling inser sin roll i samhället är det oundvikligen så att man vill göra något för sina medmänniskor. Att tillfredsställa både de andliga, själsliga och kroppsliga behoven. IBRA tror på ett evangelium som inte bara förvandlar enskilda liv, utan som även har kraften att förvandla hela samhällen. De tror att media kan fungera som en katalysator i den förvandlingsprocessen, för att förändra människors attityder, för att involvera marginaliserade grupper i samhället, och för att påverka till en positiv samhällsutveckling.
IBRA Svenskfinland med i Swahili Coast satsning. Ett viktigt fokus för IBRAs arbete i Öst-Afrika just nu är att ge evangeliet till människorna som bor längs kusten – även kallad Swahili Coast. Det är människor som huvudsakligen är muslimer och som hittills inte nåtts särskilt mycket av evangeliet. Programproduktionen på de två språk, makonde och somali, som IBRA Svenskfinland är med och finansierar, riktar sig just till denna målgrupp i radiomissionen.
Massor med barn och unga i Dar es Salaam . Tanzanias huvudstad Dar es Salaam har vuxit enormt de senaste decennierna. Man beräknar att år 1957 var stadens invånarantal 129.000, 1972 var det 396.000, 2005 2.456.100 och 2012 4.364.541. Landets invånarantal har växt från ca 15 miljoner 1972, till ca 50 miljoner 2014. Med den här snabba tillväxten kommer enorma utmaningar för hela samhället och för människorna i staden. En stor del av dessa miljoner är barn och unga. IBRA kommer framöver att satsa speciellt på att nå barn och unga i tre megastora städer i världen. Dar es Salaam är en av dem. De andra två är Bangkok och Kairo.
Unga afrikaner använder nya media. Det har gått fyra decennier sedan Fred Nyman startade radiomissionen i Östafrika. Arbetet har växt enormt och idag är Jan-Erik Nyman IBRAs regionledare med ansvar för arbetet på ca 50 språk. Det är svårt för oss i Norden att föreställa oss arbetets omfång och utmaningar. Tidigare handlade mediearbetet mest om radio via kortvåg. Nu är det mer och mer FM-sändningar som gäller. FM-sändningar är mer lokala och får därför också större slagkraft då de lokala församlingarna kan bli mer direkt involverade. Dessutom finns det enorma möjligheter i att använda sig av de TV-kanaler som öppnar sig för kristna program. De unga tar också snabbt de nya mobila mediakanalerna i bruk. Internet och därmed också sociala medier via mobiltelefon är redan verklighet i Afrika och kommer därför också att bli allt viktigare i IBRAs arbete i Östafrika.
Habari Maalum College ger mediaträning åt Östafrikas unga. FSPM har under snart 8 år (med 3 år till i planen) genom ett biståndsprojekt understött uppbyggnaden av mediacolleget HMC i Arusha. I höst studerar 33 unga personer mediakommunikation – både innehåll och teknik för att bli framtidens mediaproducenter. Det kommer att behövas många fler för att göra bra mediainnehåll för den växande, unga befolkningen. Inte bara för radio, men också för TV, webb och sociala medier. När skolan blivit mer etablerad kommer ett hundratal unga att kunna börja sina studier där varje höst.
Lokal FM-station i Arusha ger församlingarna mediakanal. Habari Maalum FM har äntligen fått sin FM-licens. Ansökan lämnades in 2008. Den 21 mars 2014 fick HMMs direktör Leonard George ta emot licensen från myndigheterna. Och omedelbart satte de länge förberedda sändningarna igång. När Habari Maalum Media den 29 augusti 2014 firade sina 40 år med stor fest med 1000 deltagare användes tillfället också för att officiellt inviga FM-stationen. District Commissionar och Fred Nyman klippte tillsammans bandet runt en mikrofonlåda varefter dessa tillsammans med församlingsledare nedbad Guds välsignelse över radiostationen. Den fortsatta utvecklingen av FM stationen, med bl.a. bygge av egen antenn mast var också fokus för dagens insamling. Preliminära beräkningar pekade på att det kom in ca 35.500 euro i löften och reda pengar. IBRA Svenskfinland bidrog med 1.000 €. Vi är därmed med och ger tusentals människor evangelium via media också lokalt i Tanzania. Kom ihåg IBRA Östafrika och våra missionärer Hanna och Jan-Erik Nyman i dina förböner – då är du med och kämpar för Guds rike tillsammans med dem.
Vill du bli månatlig understödjare av IBRA:s arbete? Gåvor betalas in till FSPM:s kontonummer: IBAN: FI2149581020002012, Bic/Swift: HELSFIHH. Använd referensnummer: 1559.
Som understödjare får du IBRA nyhetsblad gratis 4 ggr/år.
Text: Oskar Sjöberg